Grenzeloze sociale media

Onder het motto ‘sharing is caring’, vertrok experte Sofie Verhalle – in het dagelijkse leven Managing Partner van socialmediabureau Talking Heads – midden augustus naar Zambia. Haar missie? De leden van de Zambia Tourism Board, allemaal KMO’s uit de toeristische sector in Zambia, te ondersteunen bij het inzetten van sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Tripadvisor enz. Het concrete doel van Sofies project? Zambia in de verf zetten als vakantiebestemming en zo het aantal boekingen bij de KMO’s doen stijgen.

Aan de slag! (2013)

Sofie was niet aan haar proefstuk toe. In 2013 startte ze al met een voortraject in Zambia met een vijftigtal lokale touroperators, organisatoren van safari’s, hoteleigenaars, journalisten, “gamekeepers”, reisbureaus en toeristische gidsen. Tijdens een kennismakingsronde konden de deelnemers elkaar leren kennen en een sfeer van vertrouwen creëren waarbinnen ze ervaringen, kennis en vragen konden uitwisselen. Alles verliep heel pragmatisch: Facebookpagina's opzetten, Twitteraccounts aanmaken, online advertising leren gebruiken, online content leren begrijpen, de waarde van online customer care onder de knie krijgen en aandacht besteden aan aspecten als KPI’s, regelmaat van communicatie, etc.
Een extra uitdaging was het weinig betrouwbare internet, niet zo evident tijdens een dergelijke platformtraining. Dus haalden Sofie en haar deelnemers een dosis extra creativiteit boven door mobiel internet in te schakelen, met screenshots te werken, schema’s te tekenen en… op veel goodwill te rekenen. Voor de experte was dit typerend voor de Zambiaanse manier van werken. Die is er een van oplossingen zoeken, compromissen maken en focussen op het positieve. Sofie werkte in dat eerste jaar ook twee dagen intensief samen met de Toeristische Dienst (ZTB) om een ruim theoretisch framework op te zetten waarmee de medewerkers van ZTB hun eigen digitale en sociale mediastrategie konden aftoetsen, eigen KPI’s konden opstellen en evalueren, concrete content- en copywritingtips konden oefenen en ten slotte leerden hoe ze hun leden konden inzetten als ambassadeurs.

Vervolgtraject (2014)

Dit jaar liepen de workshops vlot dankzij de goede basis die vorig jaar al was gelegd. Met een open geest en een rugzak vol kennis en basismateriaal luisterde Sofie naar wat de deelnemers wilden bijleren, wat voor hen al werkte en waarmee ze worstelden. “Gelukkig was er dit jaar snel en stabiel internet en dus konden we veel meer in de diepte werken met onder meer Tripadvisor, Facebook, Twitter, advertising, contentcreatie, YouTube, QR-codes, Whatsapp, Hootsuite,... . Client cases werden bekeken, best practices dienden als inspiratie en er was ruimte voor collaboratie op alle niveaus.”, aldus Sofie Verhalle.Een honderdtal professionals heeft zeer praktische skills kunnen verwerven over hoe je dankzij social media meer business kunt genereren, zowel op korte als op lange termijn. Een aantal deelnemers van 2013 hadden zichtbaar grote sprongen voorwaarts gemaakt: een toenemende naamsbekendheid, een groei in engagement, meer boekingen dankzij de inzet van sociale media en meer tevreden klanten die hun positieve feedback deelden via de sociale media. Kortom: hele positieve resultaten voor zulke korte sessies.

Lange termijn (2015)

Wat is de volgende stap? “We zouden volgend jaar kunnen denken aan een 'Train The Trainer'-programma. Een dergelijk samenwerkingsverband, zonder hiërarchie maar met flexibele rollen, zou kunnen zorgen voor een sterke en groeiende lokale groep van “social media savvy” ondernemers”, besluit Sofie. To be continued…
>> naar boven