Toerisme in Tanzania in de schaduw van prachtig UNESCO Werelderfgoed

Petra Venekamp is een uiterst ervaren horeca adviseur, sinds jaar en dag werkzaam in de gastvrijheidssector. Na haar studies aan de Hogere Hotelschool Maastricht, heeft ze ruim 10 jaar in verschillende (inter)nationale kwaliteitshotels gewerkt. Zeker in London en het Midden Oosten heeft ze veel kennis opgedaan, met name wat Food & Beverage management betreft. Sinds 2008 leidt Petra een zelf opgericht adviesbureau voor (startende) horeca ondernemers, genaamd ConcreetAdvies. Ze biedt zowel operationele als beleidsmatige ondersteuning, en helpt de opgedane kennis praktisch toe te passen.

Ook in Afrika was Petra reeds eerder actief. In 2011 hielp ze een ondernemingsplan op te stellen ter uitbreiding van Guest House Toronto in Addis Abeba, Ethiopië. Een jaar later assisteerde ze - eveneens in Ethiopië - het Ministerie van Toerisme in het kader van een congres over hotelclassificaties.

Petra was dan ook de aangewezen persoon om ondersteuning te bieden aan het Kilwa Pakaya Hotel in Tanzania, dat assistentie verzocht vanwege enkele operationele uitdagingen. Het hotel is gelegen in Kilwa Masoko, een havenstad in het oosten van Tanzania aan de Indische Oceaan. De stad is ontstaan uit een klein vissersdorpje maar groeit steeds meer uit tot een grote havenstad door de groeiende visafslag. De stad profiteert ook van de ligging tussen de twee grote steden, Dar es Salaam en Lindi.

kilwa1

Het hotel heeft heel wat te bieden en heeft een enorm groeipotentieel. Eén van de grote troeven is de ligging aan de Indische Oceaan, met een prachtig en ongerept zeezicht en een privaat strand. Het hotel weet bovendien te charmeren door een authentieke sfeer, comfortabele kamers en een kwaliteitsvol visrestaurant. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod aan excursies en activiteiten, zoals snorkelen, kanoën, windsurfen en vissen.

kwhot

Een andere belangrijke troef voor het hotel is de nabijheid van de oude Swahili ruïnes van Kilwa Kisiwani en van Songo Mnara, erkend als UNESCO Werelderfgoed. De ruïnes van beide havensteden liggen op twee kleine eilanden net buiten de Tanzaniaanse kust. De havens op de eilandjes speelden vanaf de 9de tot de 19de eeuw een uiterst belangrijke rol in de handel over de Indische Oceaan. Het hoogtepunt lag in de 13de en 14de eeuw. Daarna werd de haven vaak bezocht door Europese ontdekkingsreizigers zoals bijvoorbeeld Vasco da Gama.

kilwaerfgoed

De eilanden hebben een sleutelrol gespeeld in het ontstaan van het Swahili en de islamisering van Oost-Afrika. Bovendien wordt er een beeld geschetst van de uitgebreide handel gedurende de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd. In het gedicht ‘Paradise Lost’ van John Milton wordt naar één van deze eilanden verwezen. Op de eilanden zijn heel wat ruïnes terug te vinden, waaronder deze van de grote moskee die in de 12de eeuw werd gebouwd en in de 15de eeuw werd uitgebreid, verschillende kleinere moskeeën, het Husuni Kubwa paleis, een gevangenis en een urbaan complex met huizen, een publieke markt, moskeeën, stadswallen en begraafplaatsen. (https://www.unesco.nl/erfgoed/ruines-van-kilwa-kisiwani-en-songo-mnara#zoom=2&lat=-40.20153&lon=37.76499&layers=TB).

 

kilwaerf2

Ondanks deze pluspunten ervoer het hotel moeilijkheden met het aantrekken van gasten en had het een gebrek aan structuur en communicatie. Gedurende twintig intensieve dagen hielp Petra met het opzetten en uitvoeren van een sterk marketingplan en toonde ze hoe potentiële hotelgasten aangetrokken kunnen worden via touroperators en online booking platforms. Petra begon met het opstellen van een diepgaande audit van het hele hotelmanagement; van het opmaken van de bedden tot de administratie, de menukaarten en de diverse excursies. Ze ging - samen met het Kilwa Pakaya team - uiterst uitvoerig te werk en heel wat wijzigingen werden meteen doorgevoerd. Ze begeleide ook het bezoek van een belangrijke touroperator uit China.

Ondertussen blijft het hotel in nauw contact met Petra teneinde stap voor stap het opgestelde actieplan uit te voeren. Petra is voor het hotel een dankbaar klankbord en coach van op afstand geworden. Het intenser gebruik van social media werpt reeds de eerste vruchten af. Zo stegen de likes op de facebookpagina nog tijdens haar verblijf van 250 naar 600.

Voor meer informatie over het Kilwa Pakaya Hotel kunt u terecht op http://kilwapakayahotel.co.tz.